نوشته شده در دیدگاه‌تان را بنویسید

گذر گرمای امیدبخش از کوهستان‌های صعب‌العبور؛ از عسلویه تا کردستان

اگرچه گازرسانی به کردستان دیرتر از سایر استان‌ها وارد فاز اجرایی شد اما با تلاش جهادی نیروهای تلاشگر شرکت گاز، اکنون نه تنها شهرها بلکه روستاهای نقاط صفر مرزی این استان هم از نعمت گاز طبیعی بهره‌مند شده‌اند.

گذر گرمای امیدبخش از کوهستان‌های صعب‌العبور؛ از عسلویه تا کردستان

بررسی ناشران مختلف استان کردستان/شیرین مرادی؛ بعد از طی 100ها کیلومتر از عسلویه و سواحل گرم جنوب به کوهستان‌های سردسیر غرب و تا نقطه صفر مرزی کشور آمده تا به خانه‌های مردم گرما ببخشد.

گازرسانی به استان کردستان از سال 71 کلید خورد و با اجرای خط انتقال 20 اینجی که از خط سراسر اول از قم انشعاب گرفته بود در سال 72 نخستین شعله‌های گاز در شهرهای قروه و سنندج روشن شد.

اگرچه کردستان فرسنگ‌ها از منابع گازی کشور فاصله دارد، اما علی‌رغم همه مشکلات و سختی‌هایی که در مسیر گازدارکردن استان کوهستانی کردستان وجود داشته است تاکنون 100 درصد جمعیت شهری و یک هزار و 400 روستا یعنی 98 درصد جمعیت روستایی کردستان از نعمت گاز طبیعی بهره‌مند هستند و این استان به لحاظ بهره‌مندی از گاز طبیعی جزو 10 استان اول کشور است.

خطوط انتقالی گاز

نخستین و قدیمی‌ترین خط انتقالی که گاز را به این استان وارد کرد، در دهه هفتاد از طریق خط اول سراسری انتقال گاز بود که از نزدیکی قم و اراک انشعاب گرفته و به سمت همدان آمده و سپس از این مسیر هم وارد قروه، دهگلان، سنندج و در نهایت دیواندره و بیجار شد.

سال ۷۵ گاز شهر کامیاران از طریق خط انتقال دیگری و در اوایل سال ۸۰ هم گاز شهرهای سروآباد و مریوان از خط دیگر که از حدفاصل سنقر به سمت کامیاران انشعاب گرفته بود تامین شد.

خط دیگر انتقال گاز به کردستان از استان آذربایجان غربی متصل و از طریق آن گاز شهرهای سقز و بانه تامین شد که البته از پایداری کامل بهره‌مند نبود و هراز گاهی کام مردم را بخصوص در فصول سرد سال تلخ می‌کرد.

کار کارستان

شرکت ملی گاز اقدام به انجام خطوط لوله زیرساختی کرد و با ایجاد خط ۴۸ اینجی که از ساوه به خط آذربایجان غربی متصل شده و همچنین راه‌اندازی خط ۳۰ اینج دیگری از سمت زنجان به بیجار و خط انشعابی بین بیجار و دهگلان استان به صورت کامل در حوزه تامین گاز طبیعی پوشش داده شد.

پروژه خط لوله انتقال گاز 6و 9 سراسری دیگر کار مهم و کارستانی بود که طی سال‌های اخیر به بهره‌برداری رسید، خط ششم سراسری خط ۵۶ اینجی که با هدف صادرات گاز را از عسلویه به سمت شمالغرب کشور انتقال داد و فاز نخست آن از عسلویه تا اهواز و فاز بعدی از اهواز تا دهگلان اجرا شده است.

خطی که در ایستگاه دهگلان متوقف نشد و در قالب خط لوله نهم سراسری به سمت دیواندره و سقز انتقال و از استان کردستان خارج شد.

گاز در نقطه صفر مرزی بانه

اینجا بانه آخرین نقطه مرزی استان کردستان است و گازی که تا لب مرز کشیده شده است. روشن کردن شعله‌های گاز در این روستاها با کار جهادی و تلاش مضاعف محقق شده و جدای از روستاها، کوخ‌های بانه نیز از نعمت گاز برخوردار شده‌اند.

کاصدیق سخت مشغول کار است، دی ماه نفس‌های آخرش را می‌کشد، سرمای سخت و طاقت‌فرسا مانع از تلاش جهادی نیروهای شرکت گاز برای رساندن خط لوله گاز و شعله‌های گرمابخش این انرژی پاک به خانه‌های کوخ‌نشینان به نتیجه رسیده است و پای گاز به واسطه این مدد جهادی به صفری‌ترین نقطه مرزی کردستان رسیده است.

کاک محمود هم سخت مشغول کار است با کوبیدن هر کلنگ بر زمین سخت و سنگلاخی عرق از پیشانی‌اش سر می‌خورد ولی او همچنان مشغول تلاش است.

می‌گوید: کاری که با بیل مکانیکی می‌شود دو ساعته انجام دهیم به خاطر صعب‌العبور بودن مسیر و امکان‌پذیر نبودن تامین تجهیزات باید به صورت دستی و چند روزه انجام دهیم ولی با وجود همه اینها وقتی مردم روستاها از برخورداری نعمت گاز خوشحال می‌شوند تمام این سختی‌ها برایمان آسان می‌شود.

امروز با تلاشی جهادی لوله‌های انتقال گاز از گذرگاه‌های سخت و صعب‌العبور گذشته و شعله‌های امید در روستاهای دور و نزدیک گرمابخش زندگی مردمان سخت‌کوش روستا شده و در این کوهستان‌ها فصل، فصل خداحافظی با چوب و نفت است.

ابراهیم محمدی 75 سال سن دارد و به گفته خودش، زمستان‌های سخت، سرد و استخوان‌سوز زیادی را در دفتر خاطرات ذهنش به یادگار دارد خوشحال از گرمای اتاق، در حالی که در کنار بخاری به پشتی تکیه داده و بوی آش محلی را که دایه آمنه روی اجاق گاز بار گذاشته با تمام وجود به مشام می‌کشد می‌گوید؛ حتی برای پخت نان هم از گاز طبیعی استفاده می‌کنیم، دیگر خبری از دود نفس‌گیر و چشمانی که هر بار برای آماده کردن تنور جان به لبمان می‌آورد نمانده است.

گذر از تبر و چوب

مردم این دیار با تبر هم خداحافظی کرده و امروز گاز طبیعی است که جور جنگل‌ها را می‌کشد هر چند تا قبل از گازدارشدن روستاهای مناطق جنگلی و صعب‌العبور شهرستان‌های بانه، مریوان، سروآباد و کامیاران در استان کردستان درختان کهنسال و جنگلی زیادی برای گرمابخشیدن به خانه مردمان این دیار، قطع شدند و طعمه آتش شدند.

کاابراهیم می‌گوید: تا قبل از اینکه پای گاز به زندگی و خانه‌های ما باز شود، برای تامین سوخت باید مشقت‌ها می کشیدیم، سوختی که گاها با بدبختی گیرمان می آمد و در پاره ای از مواقع به دلیل برودت زیاد هوا پاسخگوی نیازمان نبود به ناچار باید برای تامین سوخت تبر به دست به کوه می‌زدیم و برای نجات جان خود با تبر به جان درختان کهنسال و جوان می‌افتادیم.

چتر گاز بر شاه‌نشین

اینجا روستای شاه‌نشین در مریوان خط لوله گاز در ادامه مسیر خود از روستای اسلام‌دشت (جانوره) به سمت روستای شاه‌نشین رسیده تا سال‌ها انتظار مردمان این دیار را با گرمای وجودش به پایان برساند.

کامحمد از اهالی این روستاست مردی که سردی و گرمی روزگار چشیده است، می‌گوید: سوز سرمای زمستان در مناطق کوهستانی مریوان به مراتب بیشتر از نقاط دیگر است.

شعله‌های کم رمق چراغ نفتی درمان سرمای این منطقه نبود لذا به ناچار باید دل به گرمای کرسی و زغالی خوش کرد که حاصل تیزی تیغ تبری است که بر پیکر درختان کوهستان پایین می‌آمد.

گرمای جان‌بخش زغال که نتیجه گرفتن جان درخت تنومندی بود که تا قبل از رسیدن گاز به این روستا و هزار و چند صد روستای دیگر کردستان طعمه تبرهای روستانشین‌ها شد.

گرمای امیدبخش در انجینه بانه

یکی از موضوع‌های مهم در گازرسانی روستایی که نباید نادیده گرفته شود، جغرافیای هر منطقه است، به‌طوری که گاه این مهم را به کاری سخت و دشوار بدل می‌سازد، اما نتیجه چنان می‌شود که لبخند رضایت را از آن روی که آرامش، آسایش و امنیت به ارمغان می‌آورد، بر لب‌های مجریان و ذی‌نفعان که همانا روستاییان هستند، می‌نشاند.

روستای انجینه ابراهیم در صفری‌ترین نقطه مرزی کشور در شهرستان بانه با جمعیت 55 خانوار از سال 90 از نعمت گاز طبیعی بهره‌مند هستند، ملاجلاالدین احمدی امام جماعت روستا می‌گوید: به لطف و برکت انقلاب اسلامی مردم این روستاها در صفری‌ترین نقطه مرزی در کنار بهره‌مندی از بزرگترین نعمت یعنی امنیت از بیشتر امکانات رفاهی، شامل آب، برق، تلفن، گاز و غیره بهره‌مند هستیم.

فاصله ما با منابع گازی بسیار طولانی است، اما شعله‌های امیدبخش گاز گرما بخش خانه‌های ما شده و مردم روستا بدون هیچ مشکلی از این نعمت طبیعی بهره‌مند هستند.

گام‌های پایانی گازرسانی

احمد فعله‌گری مدیرعامل شرکت گاز کردستان می‌گوید: توسعه گازرسانی در راستای تحقق عدالت اجتماعی و پیشرفت خدمت‌رسانی وسیع به تمامی نقاط استان کردستان است.

طرح انتقال گاز به استان کردستان از سال 71 کلید خورد و با اجرای خط انتقال 20 اینجی که از قم انشعاب گرفته بود نخستین شعله های گاز در سال 72 در شهرهای قروه و سنندج روشن شد.

علی‌رغم همه سختی‌ها گازرسانی در استان کردستان با سرعت قابل قبول جلو می‌رود و یکی از شاخص‌های مهم در بحث توسعه استان در حوزه گاز اتفاق افتاده است.

در حال حاضر با اجرای بیش از 12 هزار کیلومتر شبکه‌گذاری جمعیت 32 شهر با نفوذ 100 درصدی و یک هزار و 400 روستا با نفوذ 98 درصدی جمعیت روستایی در این استان از نعمت گاز طبیعی بهره‌مند هستند و سال آینده جشن اتمام گازرسانی به روستاهای کردستان برگزار خواهد شد.

و اما….

پر و بی‌راه نیست که بگویم توسعه شهرها از دروازه روستاها می‌گذرد، براساس دیدگاه صاحب‌نظران توسعه روستایی یکی از اجزای فرایند توسعه در هر جامعه‌ای به شمار می‌رود و برای تحقق این مهم ایجاد زیرساخت‌ها و ارائه خدمات زیربنایی ضرورتی انکارناپذیر است.

برخورداری مردم از شهری و روستایی از امکانات رفاهی مانند آب، برق، گاز و تلفن از اصلی‌ترین حقوق آنان محسوب می‌شود، اگرچه در کشور ما شهرنشین‌ها بسیار زودتر از روستاییان از این خدمات بهره‌مند شدند و همین مسئله به افزایش مهاجرت روستانشینان به سمت حاشیه شهرها دامن زد.

در حالیکه استان کردستان در تعدادی از شاخص‌ها در کل کشور دارای ضریب پایین‌تری است ولی در بخش شاخص گازرسانی جز 10 استان اول کشور است و این نشان از تلاش بی‌وقفه کارکنان تلاشگر این بخش در کردستان دارد.

اما آنچه اکنون اهمیت دارد، صرفه‌جویی در مصرف بهینه این سوخت پاک و ارزان است که خوشبختانه در کردستان و بخصوص در مناطق مرزی این مهم مورد توجه قرار می‌گیرد.

انتهای پیام/2330/71

دیدگاهتان را بنویسید