نوشته شده در دیدگاه‌تان را بنویسید

نخبگان حوزوی و دانشگاهی دو بال پیشرفت کشور هستند/عملکرد موفق بنیاد نخبگان در جذب نخبگان

رئیس دانشگاه صنعتی قم گفت: نخبگان حوزوی و دانشگاهی به عنوان دو بال برای پیشرفت کشور هستند که وحدت و همکاری آن‌ها باعث تولید علم نافع و پیشرفت مورد نظر از دید دینی می‌شود و ما نباید به دنبال هر پیشرفتی باشیم و اسلامی و ایرانی بودن و نیز ساز و کارهای عقلانی و اخلاقی، لازمه پیشرفت است.

نخبگان حوزوی و دانشگاهی دو بال پیشرفت کشور هستند/عملکرد موفق بنیاد نخبگان در جذب نخبگان

به گزارش بررسی ناشران مختلف از قم، جلال رضایی‌نور دانشیار رشته مهندسی صنایع است که مقاطع دکتری و کارشناسی را در دانشگاه علم و صنعت و مقطع کارشناسی ارشد را در دانشگاه جامع امام حسین(ع) گذرانده است. وی حدود 150 عنوان مقاله علمی در نشریات و همایش‌های علمی، ملی و بین‌اللملی دارد و 10 عنوان کتاب چاپ کرده است، وی از سال 1385 عضو بنیاد ملی نخبگان است و علاوه بر اینکه طی سال‌های اخیر در نهادهای مختلف مسئولیت‌هایی داشته، هم اکنون ریاست دانشگاه صنعتی قم را عهده دار است. رضایی نور چندین دوره به عنوان پژوهشگر برتر دانشگاه قم و در سال 1395 نیز به عنوان پژوهشگر برتر استان در شاخه فنی و مهندسی انتخاب شده است. این روزمه کامل نشان می‌دهد برای رسیدن به جایگاهی که نامش نخبگی است باید مسیری پر فراز و نشیب و زمان بر طی شود. مسیری که امروز به دلایلی درست و نادرست رها شده است و برخی هم مهاجرت را با همه سختی‌ها و مشکلاتش جایگزین آن کرده‌اند. جلال رضائی نور با نگاهی به مسیر نخبگی تلاش کرده این راه مبهم را برای کسانی که هنوز در این مسیر قدم نگذاشته‌اند روشن کند، تنها مسیری که می‌تواند کشوری را از قعر جدول عقب ماندگی به قله رفیع پیشرفت و عزتمندی هدایت کند. باشد که روزی شاهد بازگشت همه کسانی باشیم که رفته‌اند. *از نگاه شما نخبگی چه تعریفی دارد و چطور می‌توان به فردی عنوان نخبگی داد؟ نخبه صاحب استعداد برتری است که در یک یا چند زمینه کارآیی خود را به منصه ظهور رسانده و تاثیر گذار بوده است. بنابراین برخلاف آنچه می پندارند نخبگی انتهای یک فرآیند است و در ابتدای راه بهتر است از واژه استعداد برتر استفاده شود. بنابراین به هیچ وجه صرف علم آموزی یا تحصیل در مقاطع بالای دانشگاهی از یک نفر نخبه نمی سازد بلکه اثرگذاری وی منشا نخبگی وی به حساب می‌آید. *نهادهایی چون خانواده، نظام آموزشی و فرهنگ کشور چه نقشی در نخبه پروری و معرفی این افراد به جامعه دارد؟ نهادهای خانواده، نظام آموزشی و فرهنگی کشور نقش مشوق، کاتالیزور و هدایت را برای یک نخبه دارند و می توانند در اثر گذاری بیشتر صاحب استعداد برتر و تبدیل وی به نخبه نقش ایفا کنند. نخبگی هم فقط به بحثهای نظری محدود نمی شود و در زمینه های مهارتی، تربیتی، قرآنی و … می توان به تعریف نخبه پرداخت. اگر خانواده، نهادهای اموزشی و فرهنگی کشور در فراهم آوری محیط علمی و نخبه پروری اقدام کنند در این محیط مناسب صاحبان استعداد برتر خواهند توانست به رشد و بالندگی و اثر گذاری خود برسند که البته از نقش خود صاحب استعداد برتر هم نمی توان غافل شد که تلاش، پشتکار، انعطاف پذیری، روحیه تعامل و تعالی طلبی فرد هم در آن مهم است. *مستعدان برتر که در حال حرکت به سوی نخبگانی هستند چه مسیری را چگونه باید طی کنند؟ دانشجویان ممتاز و مستعدان برتر باید در مسیر  به سوی نخبگی از مشاوره های نخبگان استفاده کنند. آنها باید اهداف کوتاه مدت، میان مدت و بلند مدت متناسب با ظرفیت استعداد های درونی خود و نیازهای کشور برای خود تعریف کنند و با راهبری نخبگان به سوی تعالی حرکت کنند. مهم این است که مرحله به مرحله برای صاحبان استعداد برتر  برنامه ریزی کرد و گام به گام به انها کمک کرد تا به اهداف خود برسند. *تسهیلات و حمایت‌های بنیاد نخبگان چه میزان در جذب جامعه نخبگانی موثر است؟ تسهیلات و حمایت‌های بنیاد ملی نخبگان در جذب نخبگان موثر است اما صرف توجه به آنها برای بنیاد یک خطا است. اگر برای نخبه ارزش و احترام قائل نشد و برای رشد و تعالی آنها برنامه نداشت، صرف حمایتهای مالی کمک موثری به آنها نیست. باید بیشتر حمایتهای مالی از نخبگان در حمایت معنوی از آنها در به مسئولیت گماری در پروژه های ملی و اثرگذار یا مسئولیت‌ها باشد.  *با توجه گذشت 24 سال از انقلاب اسلامی ظرفیت‌ها و پیشرفت‌های انقلاب اسلامی را چطور ارزیابی می‌کنید؟ با توجه به سالگرد پیروزی انقلاب و مشاهده دستاوردهای نظام در مقایسه با قبل، متوجه پیشرفت قابل ملاحظه ای نسبت به چه دوره سابق قبل از انقلاب چه نسبت به سالهای دور بعد از انقلاب می شویم. از طرفی دیگر توجه به جمعیت بالای جوان کشور که به سن پختگی و همراه با تحصیلات عالیه هستند، پتانسیل بالای کشور دز زمینه پیشرفت علمی را نشان می دهد. کافی است این جمعیت جوان با تحصیلات عالیه در جهت مناسبی با سرآمدگی نخبگان به تلاش وا داشته شوند. آنگاه است که زمینه پیشرفت کشور با سردمداری شرکتهای دانش بنیان و صنایع پیشرو که نیاز به روزآمدی و تحرک دارد، فراهم می شود. نگاهی که متاسفانه جلوی پیشرفت را سد می کند نگاه غیر علمی و سوداگرانه به صنعت و اقتصاد است تا نگاه ملی و تولیدگرایانه. کافی است برنامه جامعی همراه با جزییات برای پیشرفت صنایع کشور و با اولویت صنایع استانی با توجه به ظرفیتهای علمی جامعه و استان پیش بینی شود و در مسیر آن حرکت شود.  *از نظر شما مطالبه گری جامعه نخبگانی با توجه به مسائل کشور چگونه باید باشد تا در نهایت به نفع کشور و اصلاح مشکلات شود؟ مطالبه گری نخبگان در وهله اول باید از خودشان باشد که آیا استعدادها و توانایی های خود را به منصه ظهور رسانده اند یا نه. بدیهی است که در این زمینه از جامعه و حکومت هم باید مطالبه گری کرد اما به نحوه مثبت و سازنده که مثلا من استعداد برتر می توانم فلان مشکل را حل کنم یا فلان مسایل را بررسی و برای بهبود آن نظر و پیشنهاد بدهم و احیانا آنرا عملی کنم. به این شکل است که انتقاد مثبت زمینه اصلاح نقاط ضعف سیستم را فراهم می کند. نگاه منفی گرایانه یا عافیت طلبانه نخبگان نمی تواند مشکل ضعف و یا احیانا عقب افتادگی کشور را حل کند.  *به نظر شما نخبگی مسئولیت‌آور است یا توقع‌آور؟ نخبگی در درجه اول یک موضع مسئولیت‌آور است که سنگینی بار مسئولیت برای نخبه را بیشتر می کند چرا که خداوند انسانها را با توجه به استعدادی که به آنها  داده است مورد بازخواست قرار می دهد. البته بدیهی است که نخبه در انجام مسئولیت‌های خود، توقع هموارسازی راه توسط حکومت و مسئولان را دارد. بنابراین نگاه توقع آور را به طور کلی نمی توان نفی کرد البته با اولویت دوم پس از مسوولیت شناسی و کار و تلاش.  *نخبگان حوزوی و دانشگاهی چگونه میتوانند بسترساز تحولات مطلوب در کشور بوده و دیگر اقشار جامعه را به سمت هدف کلان رهبری کنند؟ نخبگان حوزوی و دانشگاهی به عنوان دو بال برای پیشرفت کشور هستند که وحدت و همکاری آن‌ها باعث تولید علم نافع و پیشرفت مورد نظر از دید دینی می‌شود و ما نباید به دنبال هر پیشرفتی باشیم و اسلامی و ایرانی بودن و نیز ساز و کارهای عقلانی و اخلاقی، لازمه پیشرفت است. علوم حوزوی باید به کمک علوم انسانی دانشگاهی مسایل مهم مورد نظر جامعه را بررسی و راه حل یابی کند و راه حل ها برای اجرا به سازمان‌های دولتی و خصوصی ارجاع داده شود. علوم حوزوی صرف در حوزه اعتقادات و شعائر مذهبی هم اگر چه به جای خود برای رشد معنوی جامعه لازم است اما در این برهه زمانی باید به سمت علوم انسانی اسلامی حرکت کند و پیشرو و حرکت آفرین باشد.  نخبگان کشور عالمان و رهبران معنوی کشور هستند، کسانی که با طی کردن مسیر نخبگی و داشتن روحیه مبارزه برای رسیدن به اهداف و برنامه‌ها راه و رسم رسیدن به موفقیت را می‌دانند و صبوری کردن را درست آمو‌خته‌اند، اینانند که می‌توانند دست کودک نوپای کشور را بگیرند و تا رسیدن به قله توانمندی پا به پا همراهیش کنند. پایان پیام/78023

دیدگاهتان را بنویسید