نوشته شده در دیدگاه‌تان را بنویسید

تولیدات بی‌رقیب در کارگاهی کوچک/ اینجا تحریم‌‌ها بی‌اثر می‌شود

کارگاه کوچکی است که چند نفر دلسوخته و عاشق تولید دور هم راه‌اندازی کرده‌اند و قطعات حساس و مورد نیاز صنعت برق و دیگر صنایع کشور را با جان و دل تولید می‌کنند، برخی قطعات تولیدی بسیار کوچک است، اما قطعه حساسی در صنعت است که ورود آنها نیاز به دور زدن تحریم با چند برابر قیمت داخلی است!

تولیدات بی‌رقیب در کارگاهی کوچک/ اینجا تحریم‌‌ها بی‌اثر می‌شود

به گزارش بررسی ناشران مختلف از زنجان، کارگاه کوچکی است که چند نفر دلسوخته و عاشق تولید دور هم راه‌اندازی کرده‌اند و قطعات حساس و مورد نیاز صنعت برق و دیگر صنایع کشور را با جان و دل تولید می‌کنند، برخی قطعات تولیدی بسیار کوچک است، اما قطعه حساسی در صنعت است که ورود آنها نیاز به دور زدن تحریم با چند برابر قیمت داخلی است! تولیدات کوچک آنها قطعاتی است که نبودش باعث می‌شود تا ترانسفورموتورهای بزرگ که که خود موتور محرک و قلب تپنده واحدهای بزرگ و کوچک تولیدی است که زمینه‌ حرکت صنعتی کشور است. بر اساس گفته‌های منوچهر انصاری که سابقه کارگر نمونه سال 1383 را در شرکت پارس سوئیچ هم برای تولید قطعه‌ای خاص دارد، شرکت تحت مدیریتش قطعات سفارشی و اغلب وارداتی را در این مجموعه تولید می‌شود که هدف آن حل مشکلات صنعت کشور است. صحبت از شرکت صنایع فولادی اشراق است که طراحی و تولید قطعات صنعتی را انجام می‌دهد است که با مشارکت سه بازنشسته بدون دریافت تسهیلات و پشتیبانی راه‌اندازی شده و تا چند وقت پیش هم یک کارگاه بود و به تازگی از سازمان صمت پروانه بهره‌برداری اخذ کرده است. منوچهر انصادی مدیر شرکت صنایع فولادی اشراق می‌گوید: ما در این کارگاه قطعات سفارشی تولید می‌کنیم که هزینه سرسام‌آوری را به کشور تحمیل می‌کرده و می‌کند چرا که اکثر این تولیدات وارداتی بودند که در حال حاضر تحریم هم هستند که در این مجموعه مهندسی معکوس شده و به مرحله تولید انبوه می‌رسد. بسیاری از قطعاتی که ما در این کارگاه کوچک تولید می‌کنیم نمونه داخلی نداره و آنها با قیمت‌های نجومی و بالا از خارج از کشور وارد می‌شود. ما با همت و تلاش همکاران توانستیم با آلیاژهای خاص که بسیاری از تولیدکنندگان خارجی حاضر نبودند در اختیار ما و شرکت‌های ایرانی قرار دهند قطعاتی را تولید کنیم که ثمره آنها حرکت چرخ تولید است.

فارس: بیشتر در مورد اقدامات و نوع فعالیت خود توضیح بدهید؟ انصاری: ببینید شرکت‌های بزرگ در تهیه و واردات قطعات مورد نیاز خود با توجه به مشکلاتی که بعد از تحریم به وجود آمد دچار معضل شدند از این رو با توجه به سابقه کاری خود در پارس سوئیچ و آشنایی با مشکلات، ایده طراحی و تولید این قطعات را در پیش گرفتیم که خوشبختانه در این راه موفق شدیم. به طور مثال، ناودان‌هایی از خارج از کشور وارد می‌شد که من با جستجو در ایران پیدا کردم که مصرف آن در یکی از این شرکت‌ها 180 تن در سال است که من با مسؤولیت خود خرید کرده و با ابتکار خود قطعات را تولید و با تایید کنترل کیفیت شرکت مورد نظر تحویل داده شده که با نصف قیمت واردت تمام شد که بیانگر بی‌اطلاعی از ظرفیت داخلی است که برای این بی‌اطلاعی ارز فراوانی از کشور خارج می‌شد. این رویه و انجام کار با شرکت‌های دیگر هم در پیش گرفته شد که قطعات مورد نیاز و تحریمی آنها بدون محدودیت تولید و در اختیار متقاضیان قرار می‌گیرد، در حالی که نتیجه کار همواره مورد تردید بوده است، ولی با تلاش نیروهای کار مشغول به کار در این مجموعه، همواره تقاضای موجود در این حیطه پاسخ داده شده است. از طرفی قطعاتی در این کارگاه تولید می‌شود که اغلب انحصاری است و کسی به غیر از ما این قطعات را در کشور تولید نمی‌کند و به شما می‌گویم که در این عرصه رقیب هم نداریم.

برخی از قطعاتی که تولید می‌کنیم بسیار ریز و کوچک است ولی همین قطعات ریز و کوچک کارهای بزرگی را انجام می‌دهد که بسیاری از تولیدات و صنایع داخلی وابسته به آن هستند و ما با افتخار آنها را تولید می‌کنیم تا صنایع و تولیدات داخلی در اثر نبود این قطعات دچار مشکل نشود. من و همکارانم همه توان خود را گذاشته‌ایم تا تولید کشور نخوابد البته نمی‌گوییم که کار بسیار بزرگی انجام می‌دهیم، ولی در توان خود و در حیطه خود توانسته‌ایم بخشی از مشکلات برخی صنایع را برطرف کنیم. برخی قطعاتی که تولید می‌کنیم اگر قرار باشد در صورت تحریم نبودن از خارج وارد شود، چند برابر قیمت تولیدات ماست و ما در واقع توانسته‌ایم با تولیدات خود علاوه بر جلوگیری از خروج ارز از کشور تحریم‌ها را نیز بی‌اثر کنیم.   تعداد نیروهای همکار خود را می‌فرمایید؟ انصاری: اشتغال این شرکت در حال حاضر 25 نفر است که هشت نفر رسمی و 18 نفر به صورت گروهی و پیمانکاری کار می‌کنند، چرا که کار در این مجموعه نیاز به تخصص دارد که این فعالان به دلیل سوابق شغلی خود این مزیت را دارند. ما به هیچ وجه از مزایا بهره‌ای نداریم و اغلب دریافت کنندگان وام‌ها برای بهره‌مندی از این مزایا، حرف تولید می‌زنند که نمونه آن هم در همین شهرک زیاد هستند که تسهیلات را گرفته و دستگاه‌های نورد و برش را هم وارد کردند که خودم شاهد بودم که این دستگاه‌ها چندین سال بدون کارکرد در زیر باران ماندند.

کارکنان این کارگاه محدودیتی برای کار ندارند و در همه حوزه‌ها شامل کشاورزی، صنعتی و سایر امور کار می‌کنیم چرا که به نیروها و توانایی آن‌ها و خودمان اعتماد داریم و در این راستا برای کمک به همه آماده هستیم و هر کاری از دستمان برآید انجام می‌دهیم و برای پیشبرد کار خود از دیگران هم کمک می‌گیریم در حالیکه برای تولید برخی از قطعات فناوری جدید هم به کار گرفته می‌شود.   فارس: حالا از مشکلاتی که دارید هم بگویید؟ ما کار می‌کنیم و به تقاضاها هم پاسخ می‌دهیم اما دارایی و پرونده‌هایی که در دارایی تشکیل شده بخشی از توان ما را به خود مشغول کرده است که در برخی مواقع به طور جدی به جمع کردن کار هم فکر کرده‌ایم. در حالیکه مجموعه ما که از سال 86 به صورت رسمی فعالیت می‌کند به دلیل مشکلات موجود توان دریافت تسهیلات را هم نداشته است.

پیشنهاد یا راهکاری برای حل و یا کاهش مشکلات دارید؟ مشکلات بیشتر در زمینه گیر و گورهای اداره دارایی است، که اذیتمان می‌کند. درست عمل می‌کنیم و بابت این درست عمل کردن تنبیه می‌شویم در حالیکه هستند افرادی که تسهیلات گرفتند و بعد از مدتی اعلام ورشکستگی کرده و الان در دبی و کشورهای دیگر کارخانه دارند بگردید اگر ما یک ریال تسهیلات گرفته‌ باشم. مثل ما هستند افزادی که نتوانستند از تسهیلات و مزایای شعارهای انتخاب شده برای سال بهره‌مند شوند در حالیکه هستند افرادی که این کاره نیستند و چه بهره‌ها که نبرده‌اند!

من و امثال من کار خود را می‌کنیم به شرطی که دیگران از جمله دارایی ما را اذیت نکنند این را هم بگویم که قصد ما نپرداختن مالیات نیست چرا که مالیات باید پرداخت شود تا کشور اداره شود موضوع این است که درخواست‌های عجیب و غریب از من دارند. پایان پیام/73004

دیدگاهتان را بنویسید