نوشته شده در دیدگاه‌تان را بنویسید

تلگراف خبر داد؛ تلاش آمریکا برای جلوگیری از اقدام لندن علیه سپاه

روزنامه انگلیسی تلگراف گزارش داد دیپلمات‌های جو بایدن بر دولت انگلیس فشار می‌آورند تا مانع اقدام لندن در «تروریستی» اعلام کردن سپاه شوند.

تلگراف خبر داد؛ تلاش آمریکا برای جلوگیری از اقدام لندن علیه سپاه

به گزارش گروه بین‌الملل بررسی ناشران مختلف، روزنامه انگلیسی تلگراف گزارش داد دیپلمات‌های جو بایدن بر دولت انگلیس فشار می‌آورند تا به رغم حمایت وزارت کشور بریتانیا از اقدام علیه سپاه پاسداران انقلاب اسلامی ایران، رسماً سپاه را «گروه تروریستی» اعلام نکند. 

طبق این گزارش به نقل از منابع آگاه وایت هال (خیابانی در مرکز لندن که ساختمان‌های دولتی و دفتر کابینه دولت در آن قرار دارد)، وزارت خارجه آمریکا استدلال کرده که بریتانیا می‌تواند نقش کلیدی به عنوان مذاکره‌کننده با تهران ایفا کند که با این نام‌گذاری تضعیف خواهد شد. 

به نوشته تلگراف، وزارت خارجه انگلیس در حال استفاده از همین استدلال برای مخالفت با پیشنهاد وزارت کشور برای ممنوع کردن سپاه پاسداران انقلاب اسلامی است. 

اما به نوشته این گزارش، این موضوع، با این واقعیت که دولت آمریکا خودش سپاه را پیش‌تر در فهرست به اصطلاح تروریستی با تصمیمی که در دولت ترامپ گرفته شد قرار داده، در تضاد است. 

طبق این گزارش، به رغم فشار وزارت کشور انگلیس برای پیش بردن این اقدام، وزارت خارجه به ریاست جیمز کلورلی نسبت به انجام آن هشدار داده و این سوال را مطرح کرده که آیا این اقدام دستیابی به اهداف مورد نظر را محقق خواهد کرد. یکی از نکاتی که وزارت خارجه انگلیس به آن اشاره کرده این است که ممنوعیت معمولاً علیه گروه‌هایی اعمال می‌شود که بخش مرکزی دستگاه دولتی یک کشور نیستند. 

بر اساس گزارش این روزنامه انگلیسی، احتمال می‌رود ریشی سوناک تصمیم نهایی را بگیرد گرچه مشخص نیست چه زمانی اعلام نهایی انجام خواهد شد. گمان این بود در ژانویه تصمیمی گرفته شود اما در بحبوحه اختلافات در دولت انگلیس متوقف شد. 

به تحلیل تلگراف «با توجه به روابط نزدیک واشنگتن و لندن، فشار وزارت خارجه بایدن مباحث در وایت هال را پیچیده می‌کند. با این حال بر اساس برخی تفسیرهای بریتانیایی از وضعیت ایالات متحده، مخالت از سوی وزارت خارجه آمریکا در همه بخش‌های دولت بایدن دیده نمی‌شود». 

به نوشته این گزارش، گفته می‌شود که نخست‌وزیر انگلیس بعد از تصویب بودجه در مارس، قصد دارد سفری به واشنگتن داشه باشد که به او فرصت گفت‌وگوی رو در رو با بایدن را می‌دهد. 

یک سخنگوی وزارت خارجه آمریکا گفته تصمیم با خود هر کشور است که تعیین کند چه اقدامی در ارتباط با سپاه تحت اختیارات قانونی آن‌ها قابل اجرا و به نفعشان است. 

پیش‌تر و در حالی که گزارش‌هایی از قصد دولت انگلیس برای اقدام علیه سپاه پاسداران منتشر شده بود روزنامه ایندیپندنت گزارش داد یک نهاد نظارتی هشدار داده اعلام سپاه پاسداران انقلاب اسلامی ایران به عنوان «سازمان تروریستی»، تعریف بریتانیا از تروریسم را بی‌ثبات می‌کند و نیروهای نظامی متحدان بین‌المللی لندن را در محدوده قانون تروریسم قرار می‌دهد. 

روزنامه تایمز انگلیس هم پنجشنبه (دوم فوریه) گزارش داد لندن برنامه‌های خود برای غیرقانونی اعلام کردن سپاه پاسداران انقلاب اسلامی ایران را با تأکید بر اینکه لازم است کانال‌های ارتباطی با ایران باز بماند، متوقف کرده است.

اتحادیه اروپا هم اخیراً از تصمی برای تروریستی اعلام کردن سپاه عقب‌نشینی کرد و مسؤول سیاست خارجی اتحادیه اروپا تأکید کرد قرار دادن نام سپاه در فهرست سازمان‌های تروریستی اتحادیه اروپا تنها اوضاع را دشوارتر می‌کند. وزیر امور خارجه آلمان گفته کارشناسان این کشور هیچ دلیل حقوقی برای قرار دادن سپاه در فهرست سازمان‌های اصطلاحاً «تروریستی» پیدا نکرده‌اند.

تحرکات اروپایی‌ها برای اقدام ضد سپاه پاسداران در ادامه مواضع مداخله‌جویانه و اقدامات ضد ایرانی اخیر آن‌ها به بهانه‌های واهی، با واکنش مقام‌های جمهوری اسلامی ایران روبرو شده است.

سید ابراهیم رئیسی رئیس‌ جمهوری اسلامی ایران این حرکت را از روی استیصال خواند و افزود این اقدام «پس از تلاش‌های ناموفق خیابانی آن‌ها برای ضربه به مردم ایران انجام شد تا بلکه به خیال خود بتوانند ملت ایران را متوقف کنند. سپاه پاسداران انقلاب اسلامی نیروی رسمی و بخشی از سازمان نظامی کشور است و این اقدام برخلاف قوانین بین‌الملل و منشور ملل متحد است». پایان پیام/ص

دیدگاهتان را بنویسید