نوشته شده در دیدگاه‌تان را بنویسید

بشار اسد پیروز 12 سال جنگ در سوریه/ مخالفان اسد بالأخره شکست را پذیرفتند

12 سال جنگ سوریه و هزینه‌ای بالغ بر 3 تریلیون دلار در عراق و سوریه نتیجه‌اش این شد که بشار اسد در نشست اتحادیه عرب حضور پیدا کند و مورد استقبال ولیعهد عربستان قرار بگیرد.

بشار اسد پیروز 12 سال جنگ در سوریه/ مخالفان اسد بالأخره شکست را پذیرفتند

فارس پلاس؛ روایت روز – بعد از توافق عربستان با سوریه و بازگشت سوریه به اتحادیه عرب، بشار اسد اخبار تاپ یک رسانه‌های منطقه شده است. همین چند سال پیش بود سران عرب با آمریکا نقشه براندازی بشار اسد را کشیده بودند تا با کمک تکفیری‌ها، بشار اسد را از سیاست حذف کنند. آن موقع حرف اول و آخر آمریکا و کشورهای حاشیه خلیج فارس این بود که «بشار اسد باید برود» و به کمتر از حذف بشار اسد قانع نبودند.

هزینه ۳ تریلیون دلاری آمریکا در جنگ سوریه و عراق

طبق برآوردهای پژوهش تحت عنوان «پروژه‌ی هزینه‌های جنگ» توسط موسسه مطالعات بین‌المللی واتسون در دانشگاه براون آمریکا تهیه شده که میزان هزینه‌های واشنگتن در جنگ با عراق را نشان می‌دهد. براساس این پژوهش هزینه جنگ آمریکا در عراق و سوریه بالغ بر ۳ تریلیون دلار هزینه شده است. هزینه‌هایی که در یک دهه جنگ افروزی آمریکا در منطقه به بهانه‌های مبارزه با تروریسم و داعش تدارک دیده بود.  

عربستان و کشورهای حاشیه خلیج فارس پابه‌پای آمریکا در تامین هزینه و نیروها کمک کردند. هرگز در مخیله کشورهای عربی نمی‌گنجید که برای آنها این هزینه بدون نتیجه باشد. از سال ۲۰۰۳ جنگ عراق شروع شد و سپس این جنگ به بهانه های مختلف به سمت سوریه کشیده شد. اروپا، آمریکا و سران عرب: بشار باید برود!

در روزهایی که تکفیری‌های سوریه در حال کشتار مردم بی‌دفاع سوریه بودند، مقامات اروپا و آمریکا و سران عرب هم با بیانیه‌های سیاسی علیه بشار اسد صادر می‌کردند. یک بیانیه سیاسی جامع در سال ۲۰۱۱ توسط اتحادیه اروپا و دیگر متحدان غربی تنظیم شد که از جمله دیوید کامرون (نخست وزیر وقت بریتانیا) نیکلا سارکوزی (رئیس جمهور وقت فرانسه) و آنگلا مرکل (صدراعظم وقت آلمان) در این بیانیه مشترک خواستار کناره گیری اسد شدند.[1]  

نشست جده پیروزی بشار اسد بر مخالفانش

بعد از چند سال جنگ‌افروزی در سوریه و هزینه‌های سرسام‌آور غرب، بالاخره عربستان شکست را پذیرفت و دست خود را به سوی سوریه دراز کرد. بعد از اقدامات اولیه برای عادی‌سازی عربستان با سوریه، بعد از ۱۲ سال، سوریه دوباره به اتحادیه عرب بازگشت. عرق شرم بر پیشانی سران عرب ماند که سال‌ها با منتخب مردم سوریه جنگیدند و از این جنگ جز رسوایی چیزی را عاید نشدند. تروریست‌های سوریه متضرر این عادی‌سازی شدند. سالها با پول و سلاح غرب و کشورهای حوزه خلیج فارس جنگیدند و حالا خود را عروسک این میدان می‌بینند. بعد از سفر بشار اسد به جده برای نشست اتحادیه عرب، معارضان سوری دست به تجمع زدند. این تجمعات در برخی مناطق استان حلب و ادلب برپا شد، مناطق محدودی که همچنان در اشغال تروریست‌ها باقی مانده است. آن‌ها در شعارهای خود که ناشی از عصبانیت و نا امیدی از ۱۲ سال جنگ و پادویی کردن برای کشورهای خارجی بود، شعار می‌دادند که بشار اسد نماینده سوریه نیست.  

 

آخرین وضعیت میدانی سوریه

به هرحال بشار اسد به جده دعوت شد و مورد استقبال ولیعهد عربستان قرار گرفت. این اولین‌بار بود که بشار اسد بعد از ۱۲ سال در نشست اتحادیه عرب حضور پیدا می‌کند و پیروزی بزرگی برای سوریه و جبهه مقاومت علیه تکفیری‌ها و تروریست‌ها بود. کاربران فضای مجازی به حضور بشار اسد در نشست جده واکنش نشان دادند که به تعدای از آنها می‌پردازیم:  

 

 

 

 

 

 

 

 

حذف بندهای ضد ایرانی در نشست‌های اتحادیه عرب

به گزارش یورونیوز فارسی[2] روز جمعه سی و دومین نشست سران عرب بود که در این نشست، بند ضد ایرانی و جزایر سه‌گانه (ابوموسی، تنب بزرگ و تنب کوچک) از متن نهایی اتحادیه عرب حذف شد.

در این گزارش آمده است: «در حالیکه در پیش‌نویس بیانیه، بیش از ۳۰ موضوع مرتبط با امور جهان عرب از موضوع فلسطین و بحران سوریه گرفته تا وضعیت لبنان را در بر داشت، اما متن نهایی با یازده بند به تصویب رسید. پیش‌نویس بیانیه به ادعای حاکمیت امارات بر جزایر سه‌گانه ایران و همچنین برقراری مجدد روابط دیپلماتیک بین تهران و ریاض می‌پرداخت اما در بیانیه پایانی، هر دو بند حذف شده است.» [1]. https://www.washingtonpost.com/blogs/checkpoint-washington/post/obama-syrian-president-assad-must-step-down/2011/08/18/gIQAM75UNJ_blog.html [2]. https://parsi.euronews.com/2023/05/20/jeddah-declaration-arab-league-ended-without-mentioning-iran-positively-or-negatively

  پایان پیام/.

دیدگاهتان را بنویسید