نوشته شده در دیدگاه‌تان را بنویسید

گله از بی‌توجهی به مورخی که تاریخ مجسم بود

ایشان معتقد بودند که از طریق تاریخ در جامعه می‌توان تأثیرگذار بود و به کارکرد اجتماعی تاریخ اعتقاد داشتند. تاریخ را برای تاریخ نمی‌خواست، تاریخ را برای عمل اجتماعی مدنظر قرار می‌داد. رویکردش به تاریخ به عنوان یک عنصر آگاهی‌بخش بود. نگاه او به عامل حرکت در تاریخ، مختار بودن انسان بود.

گله از بی‌توجهی به مورخی که تاریخ مجسم بود

به گزارش خبرآنلاین به نقل از خبرگزاری مهر؛ نشست «تاریخ برای نوجوانان به روایت زنده‌یاد محمود حکیمی، رویکردها و روش‌ها» توسط انجمن ایرانی تاریخ در سالن خیام خانه‌ی اندیشمندان علوم انسانی برگزار شد. در این نشست که با سخنرانی فتح‌الله توحیدلو و مهدی کاموس صورت گرفت، اهداف و روش تاریخ‌نگاری محمود حکیمی برای نوجوانان بررسی و تحلیل شد.

در ابتدای این نشست سعیده حیدری‌نژاد، دبیر کارگروه تاریخ برای کودکان و نوجوانان انجمن ایرانی تاریخ، به سابقه‌ی آثار تألیفی محمود حکیمی اشاره کرد و گفت: مسئله‌ی کودک و نوجوان امروز، هویت‌یابی است. کودک و نوجوان امروز چه چیزی در مورد هویت تاریخی خود می‌داند و در یک جهان پرهیاهو خود را چگونه بشناسد، مسئله‌ی مهمی است. از این منظر استاد محمود حکیمی در فهرست نویسندگان سرشناس در این حوزه هستند که دهه‌های ۵۰ تا ۹۰ تاریخ تمدن ایران و جهان را برای نوجوانان روایت کرده‌اند. استاد حکیمی در ارتباط نزدیک با کودکان به واسطه‌ی شغل معلمی خود؛ توانست نیاز دانش آموزان را برطرف کند.

دیدگاهتان را بنویسید