نوشته شده در دیدگاه‌تان را بنویسید

نهادینه‌سازی نظام صلاحیت حرفه‌ای در آموزش‌های مهارتی رسمی از منظر صاحب‌نظران و متخصصین

اولین نشست تخصصی نهادینه‌سازی نظام صلاحیت حرفه‌ای در آموزش مهارتی رسمی با حضور مسؤولین دانشگاه فنی‌و‌حرفه‌ای و صاحب‌نظران در دانشکده شریعتی برگزار شد.

نهادینه‌سازی نظام صلاحیت حرفه‌ای در آموزش‌های مهارتی رسمی از منظر صاحب‌نظران و متخصصین

به گزارش گروه دانشگاه بررسی ناشران مختلف به نقل از روابط عمومی دانشگاه فنی‌وحرفه‌ای، نشست تخصصی نهادینه‌سازی نظام صلاحیت حرفه‌ای در آموزش‌های مهارتی رسمی برگزار شد. در این نشست مباحث متنوع و قابل توجهی در حیطه نهادینه‌سازی نظام صلاحیت حرفه‌ای در آموزش های مهارتی رسمی از سوی صاحبنظران و متخصصان امر صلاحیت حرفه‌ای مورد بحث و گفت‌وگو قرار گرفت. رسالت اصلی دانشگاه فنی‌وحرفه‌ای تربیت تکنیسین است باقر طاهری‌نیا رئیس مؤسسه پژوهش و برنامه‌ریزی عالی در بخشی از سخنانش با اشاره به مأموریت و مسؤولیت‌پذیری دانشگاه در برابر ایجاد ظرفیت برای دانشجویان، تأکید کرد: باید سرمایه کشور و منابع ایجاد شده را در اختیار دانشجویان قرار دهیم.  وی در ادامه افزود: دانشگاه‌های ذیل وزارت علوم و وزارت بهداشت علاوه بر دروس نظری و عملی مؤظف به ارائه دروس مهارتی ناظر بر بازار کار هستند.  طاهری‌نیا افزود: ما می‌دانیم ماهیت دانشگاه، ماهیت علمی است و دانشگاه صرف کارگاه تلقی نمی‌شود ولی رسالت اصلی دانشگاه فنی‌وحرفه‌ای تربیت تکنیسین است. ساماندهی و سطح بندی مربیان و ایجاد شبکه‌های متخصص مربیان یک ضرورت است رضا باجولوند به مبحث نقش و جایگاه مربیان و اساتید در بحث صلاحیت حرفه‌ای پرداخت و گفت: نباید از سیستم انگیزشی مربیان غافل شویم و بکوشیم معلم را از سخنران به تسهیل دهنده امور آموزشی مهارتی تبدیل کنیم. رئیس مرکز تربیت مربی سازمان فنی‌وحرفه‌ای کشور همچنین در بخش دیگری از سخنان خود بصورت مبسوط به ساماندهی و سطح بندی مربیان و ایجاد شبکه‌های متخصص مربیان پرداخت و گفت: ساماندهی و سطح بندی مربیان و ایجاد شبکه‌های متخصص مربیان یک ضرورت است.  محمدخادمی به موضوع مغزافزاری اشاره کرد و تأکیدات مقام معظم رهبری (مدظله العالی) را با اهمیت برشمرد و سرفصل سخنان ایشان به توجه به آموزش‌های فنی‌وحرفه‌ای به سمت بازار کار، بیش آموزی در صنعت و عدم نیاز به آن، سهم اشتغال در آموزش و به رسمیت شناختن آموزش‌های ضمنی و چارچوب صلاحیت‌های حرفه‌ای اختصاص داشت. نظام صلاحیت حرفه‌ای مبتنی بر مقاله نیست، بلکه مبتنی بر کارآفرینی و تولید است. ابراهیم آزاد در این نشست، مختصات چارچوب صلاحیت حرفه‌ای، تعریف چارچوب صلاحیت حرفه‌ای، استانداردسازی صلاحیت حرفه‌ای، استانداردهای شایستگی‌های حرفه‌ای، چرخش‌های تحولی و تغییرات حوزه برنامه‌های درسی را مورد بررسی قرار داد و افزود: نظام صلاحیت حرفه‌ای مبتنی بر مقاله نیست، بلکه مبتنی بر کارآفرینی و تولید است. موسوی، مدیرکل ارتباط با صنعت دانشگاه فنی‌وحرفه‌ای گفت: بر سنجش صلاحیت حرفه‌ای، توجه دانشگاه‌های نسل سوم به طبقه بندی‌های بین‌المللی، ارتباط با NQF با استاندارهای ایسکو و ایسکد در ۸ سطح، دوری از سنجیدن صلاحیت حرفه‌ای افراد با ابزار و عدد و ارقام تأکید کرد و افزود: باید این موارد در تربیت نیروی انسانی مورد توجه قرار گیرد. محمدعلی شیرینی نائب رئیس کمیته‌ صلاحیت حرفه‌ای شورای عالی آموزش فنی و حرفه‌ای و نماینده اتاق بازرگانی، پیرامون موضوع نقش مشارکت‌های بازار کار در نهادینه‌سازی نظام صلاحیت حرفه‌ای در آموزش عالی کشور به نکات مهمی اشاره و به صورت موجز به بررسی ابعاد آن پرداخت. ایشان در جمع بندی بخش نخست به بیان تجربیاتی میدانی در خصوص نقش حرفه و تخصص نیز اشاراتی داشت. در بخش دیگری از این برنامه حسین چناری، فعال حوزه فنی کشور گرجستان به ارائه سخنرانی و نگاه صلاحیت حرفه‌ای در این کشور پرداخت و نگاه صلاحیت محور در این کشور را همراه با آموزش‌های مادام العمر معرفی کرد که در طول این آموزش‌ها، نیازهای افراد نیازسنجی می‌شود. حسن آقا بابایی، مدیرکل دفتر تألیفات آموزش و پرورش در ادامه، پیرامون بحث صلاحیت حرفه‌ای در برنامه‌های درسی از هنرستان‌های فنی و حرفه‌ای تا دانشگاه سخنانی عنوان داشت و این امر را تسهیل‌کننده پل میان آموزش و صنعت دانست. سخنران پایانی این نشست حاتم مهدی‌نور از صاحبنظران دانشگاه آزاد اسلامی بود که ترتیبات نهادی را در امر صلاحیت حرفه‌ای مورد بررسی و موشکافی قرار داد و شناخت و تناسب نیازهای بازار کار را نسبت به خروجی نظام آموزشی مهم ارزیابی کرد. گفتنی است نتایج و خروجی‌های این نشست پس از بررسی‌های مورد نظر به زودی ارائه خواهد شد و امید است در آینده‌ای نزدیک این نتایج عملیاتی شوند. پایان پیام/

دیدگاهتان را بنویسید